Niet tevreden? Vertel het ons.
Ben je niet tevreden? Bijvoorbeeld over een beslissing die we over je pensioen namen? Of over hoe je bent behandeld? Dat is vervelend, maar we horen graag waarom. Vaak kunnen we het probleem dan meteen samen oplossen.
Vertel ons waar je ontevreden over bent
Vertel ons waar je ontevreden over bent en waarom. Onze medewerkers helpen je graag persoonlijk. Iedere werkdag van 09.00 tot 17.00 uur zitten we voor je klaar. Kijk op stappensioen.nl/contact voor het telefoonnummer van je pensioenkring.
Stuur ons een mail. Kijk op stappensioen.nl/contact voor het mailadres van je pensioenkring.
Schrijf je liever een brief? Dat kan. Ons adres:
Stap Algemeen Pensioenfonds
t.a.v. de Pensioendesk
Postbus 5061
9700 GB Groningen
- Je kunt iedere werkdag met een medewerker chatten tussen 9:00 en 17:00.
- Je krijgt meestal binnen 1 minuut een reactie.
- Als chat beschikbaar is zie je rechts onderin je beeldscherm een knop 'Chat met een medewerker.'
Een klacht indienen
Als je niet tevreden bent, kun je een klacht indienen. We vertellen je wat je van ons kunt verwachten en wanneer. Ben je een werkgever en heb je een klacht? Neem dan contact met ons op.
Je kunt je klacht telefonisch melden, of per e-mail of brief. Vertel ons waarover je niet tevreden bent en waarom. Ben je het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over je pensioen? Geef dan aan waarom je het niet mee eens bent met deze beslissing.
Als je belt, kunnen wij vragen snel oplossen. Je kunt ook een e-mail of brief sturen. We laten je schriftelijk weten dat we je klacht hebben ontvangen.
Meestal krijg je binnen 15 werkdagen een antwoord. Het kan zijn dat we meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat we iets uit moeten zoeken. Dan laten we je weten wanneer je antwoord krijgt.
We hopen natuurlijk dat je je kunt vinden in ons antwoord. Als dat niet zo is dan kun je binnen 3 weken na ons antwoord je klacht indienen bij het bestuur van Stap. Dit kan via mail, brief of eventueel telefonisch. Geef wel duidelijk aan waarom je het niet eens bent met ons antwoord. Binnen 4 weken krijg je een reactie op je klacht.
Ben je het niet eens met het besluit van ons bestuur? Dan kun je 2 dingen doen:
- Je gaat naar Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP is onafhankelijk en kost je niets. Zorg dat je binnen een jaar belt of mailt, 030 - 20 29 147 of info@gipcontact.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de GIP.
- Je gaat naar de rechtbank. Hieraan zijn wel kosten verbonden.
Kan GIP je geschil niet behandelen?
Dan kun je nog naar de Geschillen Commissie van Stap of naar de rechter (alleen bij een niet bindende uitspraak van GIP). Dien dan binnen 6 weken je beroep in bij de Geschillencommissie van Stap. Binnen 5 dagen krijg je een ontvangstbevestiging. De Geschillen Commissie Stap streeft er naar om binnen een maand na de zitting of schriftelijke behandeling een beslissing te nemen. Het pensioenfonds moet zich houden aan de Geschillen Commissie Stap. Je kunt er ook voor kiezen om naar de rechter te gaan.
Ben je niet tevreden met de uitkomst van GIP?
Als je niet tevreden bent met de uitkomst van GIP dan kun je ingeval van een niet bindende uitspraak naar de rechter.
Je kunt eerder naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen:
- Je hebt na 12 weken helemaal niets van ons gehoord. Dan gaat er echt iets fout, want normaal krijg je binnen 15 werkdagen antwoord van ons.
- Je hebt 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben.
Neem in deze gevallen gerust nog even contact met ons op. Je kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen.
Een klacht kan je ook rechtstreeks indienen bij de rechter. Je hoeft hiervoor niet alle stappen te doorlopen. Er zijn wel kosten aan verbonden.
Meer weten?
We nemen jou en je klacht serieus. We waarderen het dan ook dat je je ervaring met ons deelt.
- Luisteren naar onze klanten staat centraal. Want dat geeft ons de kans om onze service te verbeteren.
- We zorgen er zoveel mogelijk voor dat je één aanspreekpunt hebt. Dan hoef je niet elke keer opnieuw je verhaal te doen.
- Als je klacht is afgehandeld horen we graag hoe je ervaring was en of je tevreden bent met de oplossing. Ook als je meer uitleg wilt kun je altijd contact met ons opnemen.
We kunnen je klacht makkelijker in behandeling nemen met de volgende informatie:
- een duidelijke omschrijving van je klacht
- de reden of redenen van je klacht
- je adres
- je telefoonnummer