Zoeken

Klacht indienen

Bent u niet tevreden over onze dienstverlening? Bijvoorbeeld over een beslissing die we over uw pensioen namen? Of over hoe u bent behandeld? Laat het ons weten.

Hieronder leest u wat u van ons kunt verwachten.

  1. U neemt contact op met onze Pensioendesk
  • Bel of mail ons. Een brief sturen mag ook.
  • Geef aan waarover u niet tevreden bent.
  • Bent u het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over uw pensioen? Geef dan aan waarom u het niet mee eens bent met deze beslissing.

 

  1. U krijgt antwoord van ons
  • Als u belt, kunnen wij vragen snel oplossen. Voor een klacht vragen wij u om een e-mail of brief te sturen.
  • Stuurt u een e-mail of een brief met een klacht, dan krijgt u binnen 15 werkdagen een antwoord.
  • Soms hebben we meer tijd nodig. Dan krijgt u bericht wanneer u wel antwoord krijgt.

 

  1. U bent het niet eens met het ons antwoord
  • Bent u het niet eens met de beslissing. Richt u dan binnen drie weken tot het bestuur van Stap.
  • Geef duidelijk aan waarom u het niet eens bent met ons antwoord.
  • Stuur een e-mail of vul het contactformulier in. Een brief sturen mag ook.
  • Het bestuur beantwoordt uw brief of e-mail binnen 4 weken na ontvangst.

 

  1.  U bent het niet eens met het antwoord van het bestuur van Stap
  • Bent u het niet eens met het antwoord van het bestuur? Richt uw dan binnen twee maanden tot de Geschillen Commissie. Deze commissie maakt onderdeel uit van Stap.
  • Geef aan waarom u het niet eens bent met ons antwoord.
  • Stuur een e-mail naar Stap. Een brief sturen mag ook.

 

  1. U krijgt antwoord van de Geschillen Commissie
  • U krijgt binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw beroepschrift een ontvangstbevestiging. Hierin vindt u informatie over de verwachte termijn van de afhandeling en tot wie u zich kan richten met vragen.
  • Na de reactie van het pensioenfonds aan de Commissie, doet deze binnen 2 maanden uitspraak. Mogelijk krijgt u een uitnodiging om uw standpunt te komen toelichten. In dat geval doet de Commissie uitspraak binnen 2 maanden na die bijeenkomst.
  • Het pensioenfonds moet zich houden aan de uitspraken van de Geschillen Commissie.

 

  1. Naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen
  • Heeft u alles gedaan, maar bent u het nog niet eens met het antwoord van het bestuur? Dan kunt u naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen. De geschilleninstantie is onafhankelijk én gratis.

U kunt eerder naar de Geschilleninstantie:

  • U heeft na 12 weken niets van ons gehoord. Dan gaat er iets fout. Normaal krijgt u binnen 15 werkdagen antwoord van ons. Neem gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.
  • U heeft 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben. Neem eerst gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.

 

  1. Naar de rechtbank
  • Bent u het niet eens met de uitspraak van het bestuur of met de Geschilleninstantie Pensioenfondsen? Dan kunt u naar de rechtbank. U kunt trouwens ook direct naar de rechtbank. Dus zonder dat u bij de Geschilleninstantie Pensioenfondsen bent geweest. Hieraan zijn wél kosten verbonden.

 

Voor de volledige klachten- en geschillenregeling kunt u hier verder lezen.