Overslaan en naar inhoud gaan

Niet tevreden? Vertel het ons.

Ben je niet tevreden? Bijvoorbeeld over een beslissing die we over je pensioen namen? Of over hoe je bent behandeld? Laat het ons weten.

Vertel ons waar je ontevreden over bent

Een klacht indienen

Als je niet tevreden bent, kun je een klacht indienen. We vertellen je wat je van ons kunt verwachten en wanneer. Ben je een werkgever en heb je een klacht? Neem dan contact met ons op.

Meld je klacht telefonisch, per e-mail of brief

Je kunt je klacht telefonisch melden, of per e-mail of brief. Vertel ons waarover je niet tevreden bent en waarom. Ben je het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over je pensioen? Geef dan aan waarom je het niet mee eens bent met deze beslissing.

We bevestigen je klacht uiterlijk binnen 5 werkdagen

Als je belt, kunnen wij vragen snel oplossen. Je kunt ook een e-mail of brief sturen. We laten je schriftelijk weten dat we je klacht hebben ontvangen.

We beantwoorden je klacht schriftelijk binnen 15 werkdagen

Meestal krijg je binnen 15 werkdagen een antwoord. Het kan zijn dat we meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat we iets uit moeten zoeken. Dan laten we je weten wanneer je antwoord krijgt.

Wat kan je doen als je het niet met ons eens bent

We hopen natuurlijk dat je je kunt vinden in ons antwoord. Als dat niet zo is dan kun je binnen 3 weken na ons antwoord je klacht indienen bij het bestuur van Stap. Dit kan via mail, brief of eventueel telefonisch. Geef wel duidelijk aan waarom je het niet eens bent met ons antwoord. Binnen 4 weken krijg je een reactie op je klacht. 

Ben je het niet eens met ons besluit over je klacht?

Heb je alles gedaan, maar ben je het nog niets eens met het antwoord van het bestuur?

Dan kun je twee dingen doen:
1. Je gaat naar Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). De geschilleninstantie is onafhankelijk en kost je niets. Hier kan je kiezen tussen bemiddeling door de Ombudsman Pensioenen (niet bindend) of beslechting door een commissie van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (bindend)
2. Je gaat naar de rechter. Hieraan zijn wél kosten verbonden.

Kan GIP je geschil niet behandelen of ben je niet tevreden met de uitkomst?

Kan GIP je geschil niet behandelen? 
Dan kun je nog naar de Geschillen Commissie van Stap of naar de rechter (alleen bij een niet bindende uitspraak van GIP). Dien dan binnen 6 weken je beroep in bij de Geschillencommissie van Stap. Binnen 5 dagen krijg je een ontvangstbevestiging. De Geschillen Commissie Stap streeft er naar om binnen een maand na de zitting of schriftelijke behandeling een beslissing te nemen. Het pensioenfonds moet zich houden aan de Geschillen Commissie Stap. Je kunt er ook voor kiezen om naar de rechter te gaan.

Ben je niet tevreden met de uitkomst van GIP? 
Als je niet tevreden bent met de uitkomst van GIP dan kun je ingeval van een niet bindende uitspraak naar de rechter.

Je kunt eerder naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen: 

  • Je hebt na 12 weken helemaal niets van ons gehoord. Dan gaat er echt iets fout, want normaal krijg je binnen 15 werkdagen antwoord van ons.
  • Je hebt 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben.

Neem in deze gevallen gerust nog even contact met ons op. Je kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen.

Naar de rechter

Een klacht kan je ook rechtstreeks indienen bij de rechter. Je hoeft hiervoor niet alle stappen te doorlopen. Er zijn wel kosten aan verbonden.

Meer weten?

Telefoonnummers Stap