Zoeken

We bestaan 5 jaar!

Op 1 oktober 2021 is het precies 5 jaar geleden dat wij onze eerste klant verwelkomden; Eastman Chemical. Wij zijn er trots op wat we de afgelopen 5 jaar hebben bereikt. Lees over hoe Huub Popping (voorzitter Stap) en Axel Wagenmans (voorzitter belanghebbendenorgaan Eastman) terugblikken op de afgelopen jaren.

Bekijk ook de infographic met onze mijlpalen van de afgelopen 5 jaar.


 

Pionieren op niveau

Het is 1 oktober 2021. Stap viert het eerste lustrum. Toch een moment om even bij stil te staan. Er is veel gebeurd in die eerste 5 jaar van het bestaan van Stap. We blikken terug met 2 pioniers van het eerste uur.

Huub Popping is sinds medio 2017 de voorzitter. Speciaalchemieconcern Eastman, met hoofdkantoor in de Verenigde Staten, was in 2016 de eerste klant. Axel Wagemans, Eastman’s international controller voor Azië en Europa, was destijds betrokken bij de overgang naar Stap.

Axel: “Wij hadden bij Eastman een eigen pensioenfonds met een eindloonregeling. Het fonds was met ongeveer 600 deelnemers niet groot. Vanaf 2014 merkten we bovendien dat de regeldruk enorm toenam. Dat leidde tot hoge uitvoeringskosten per deelnemer. We hebben eerst van de eindloonregeling een collectieve beschikbare premieregeling gemaakt. Maar het bleef een te dure regeling. Toen zijn we om ons heen gaan kijken naar andere oplossingen.

Eigen gezicht

We wilden onze pensioenen niet bij een verzekeraar onderbrengen. Dan heb je geen eigen gezicht meer en dat wilden we toch wel graag houden. We hebben ook de mogelijkheden van een Algemeen Pensioenfonds (APF) onderzocht. Dat was destijds nog nieuw en Stap was het eerste APF met een licentie. Met Aegon erachter werd er ook veel in geïnvesteerd. De eerste gesprekken waren meteen op niveau en serieus. We hebben echt een goede start gemaakt.

Natuurlijk was het pionieren en waren er ook veel onzekerheden. Maar die werden in de gesprekken niet verbloemd. Er werd ons een goed bod gedaan en we zijn erin gestapt. Het voordeel voor Stap was dat wij klein waren en niet ingewikkeld. En het voordeel voor ons was dat wij bij een degelijke organisatie terecht kwamen waar we een eigen gezicht konden behouden. Win-win dus.”

Hard gegroeid

Huub vult aan: “Het was een spannende periode. Als ik terugdenk aan het begin hebben we heel veel tijd samen doorgebracht in vergaderzalen. De ervaringen met Eastman hebben ons enorm geholpen. Maar het heeft henzelf ook geen windeieren gelegd. In 2016 hadden ze 130 miljoen euro aan belegd vermogen en een dekkingsgraad van 108%. Nu hebben ze 230 miljoen en een dekkingsgraad van 116%. Dat is natuurlijk een prima resultaat. Vlak na de komst van Eastman bij ons verwelkomden wij Holland Casino. Die hadden 1,5 miljard aan belegd vermogen. Met Eastman hebben we nog steeds een plezierige relatie. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet kritisch zijn. Dat vinden wij alleen maar fijn. Dat houdt ons scherp.

De regeldruk die Axel net noemde blijft overigens verder toenemen. En die komt tegenwoordig niet meer alleen uit Nederland, maar ook uit Europa. Het voordeel van Stap is dan dat de bestuursstructuur (governance) goed is geregeld en dat het bestuursbureau snel kan opschalen.”

Dat was de afgelopen 5 jaar ook wel nodig, want Stap is hard gegroeid. Als je kijkt naar het belegd vermogen dat wij beheren, zijn we het grootste APF van Nederland. Op dit moment is dat 8 miljard euro. En we zijn in gesprek met meer mogelijke nieuwe klanten.” 

Worden we nog gehoord?

Axel: “Ja, en dus werden wij een jaar of 2 geleden een beetje bang. Ook bij Stap behoren we inmiddels tot de kleintjes. We vroegen ons af of we nog gehoord werden. Maar tot mijn verbazing is het antwoord daarop een volmondig Ja. De informatievoorziening is uitstekend en wij profiteren écht van het gezamenlijke beleggingsbeleid. Onze deelnemers beschikken over een website, een helpdesk en nog meer service. Dat hadden we vroeger niet. We zijn er dus echt op vooruit gegaan.

Maar ondanks dat de kosten lager zijn dan vroeger, zijn ze nog steeds hoog. Nu ligt de vraag dus opnieuw voor: moeten we als zelfstandige Pensioenkring Eastman door of moeten we ons toch aansluiten bij een andere kring? Die vraag wordt met de komst van het nieuwe pensioenstelsel misschien wel voor ons beantwoord. Pensioenregelingen gaan meer op elkaar lijken en dat maakt aansluiten gemakkelijker.”

Verbazing

Huub: “Hoe het nieuwe pensioenstelsel zich vertaalt naar nieuwe pensioenregelingen, daar gaan uiteindelijk de sociale partners over. Ik vind het persoonlijk verbazingwekkend dat er überhaupt een pensioenakkoord is. Het betekent wél dat alles weer over de kop moet. Alle pensioenfondsen moeten veranderen. Dat geldt zeker ook voor Stap. Maar wij zien dat vooral als een kans!

Axel: “Als je het over verbazing hebt, Huub. Wij hebben ‘gewoon’ best een lastig traject tot een heel goed einde gebracht. Dat verbaast mij misschien nog wel het meest. Maar we zijn er erg blij mee en hebben nooit spijt gehad van onze overgang naar Stap.”